zondag 23 september 2012

Geilheid vs. Begeerte; Verlichting vs. Romantiek

Als ik niet zo lamlendig was zou ik een paar ideeën kunnen uitwerken. Het verschil tussen geilheid en begeerte in woorden vatten bijvoorbeeld. Geilheid is oppervlakkig, met een hang naar perversiteit, maar au fond onschuldig: bonoboseks. Begeerte wordt opgewekt door schoonheid en onderscheidt zich van geilheid onder andere door een groot verlangen tot kussen. Tot zover de romantiek. De schaduwzijde van begeerte is de pijn van het gemis wanneer het object van de begeerte niet beschikbaar is. Ook wanneer het object van de begeerte zich wel laat bekennen, blijft de pijn bestaan in de vorm van jaloezie, zelfs wanneer het object van de begeerte daartoe geen aanleiding geeft. Ik zou ook kunnen betogen dat wij Hollanders door onze geografische ligging de perfecte trait-d’union zijn tussen Duitse romantiek en Franse verlichting. Als ik me niet zo lamlendig voelde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten