maandag 2 mei 2011

Onzekerheid daalde over haar neer

Een uurtje voor de film begint, drink ik een cappuccino bij Keek terwijl ik de boekenbijlage van de Volkskrant lees. Op de voorpagina het kittige koppie van Iris Koppe. “Ik creĆ«erde mijn eigen populist” is de quote. Paginagroot interview met het meisje in het binnenste van de bijlage. Ze heeft niet alleen een kittig koppie, ze heeft ook fijne benen: maar liefst twee foto’s van de jonge schrijfster die met sexy gebogen knie in het venster van vermoedelijk haar woonstee poseert. Ze heeft een boek geschreven over politiek populisme. De politieke populist in kwestie heeft zijn pijlen evenwel niet gericht op de moslims of de buitenlanders, maar op de digitalisering. Is dat absurdisme of kiezen voor de veilige weg? Hoe dan ook, het lijkt me voor een lezer een hele klus om betrokken te blijven bij een verhaal van een roman lang over een populist die ipod’s en mobieltjes in een blender doet. Er staat ook een citaatje uit de roman in het interview: “Onzekerheid daalde over haar neer nu ze zo duidelijk zag dat haar ouders niet meer in de toekomst geloofden.” Als ik zo’n zin lees, heb ik meteen gegeten en gedronken. En ook nadat ik het interview uitgelezen heb, overheerst de indruk dat ik met saai juffie van doen heb die hoogstwaarschijnlijk een draak van een roman geschreven heeft. Maar ik zal het wel mis hebben. Ze zal heus niet alleen dank zij haar mooie benen paginagroot in de Volkskrant staan.

1 opmerking:

  1. Twee sterren in de Volkskrant deze week. En Arjan Peters kapittelt inderdaad het bakvissenproza. Waarom dan in Godesnaam een paginagroot interview met zo'n kind? Als het dan toch geen ene reet voorstelt..?

    BeantwoordenVerwijderen