zaterdag 5 oktober 2013

Het echte werk

Mensheid! Ik heb voor het eerst in mijn leven een boek van Marcel Proust in het Frans gelezen..! Niet A la recherche du temps perdu, daarmee wacht ik tot mijn pensioen of anders in een volgend leven, maar La fin de la jalousie et autres nouvelles, een bloemlezing uit Les plaisirs et les jours, die ik voor twee euro op de kop tikte in een boekhandel in Arras. De zinnen nog niet zo lang en meanderend als in Recherche maar nog altijd lang genoeg om af en toe de draad kwijt te raken. Het lezen vergde kortom inspanning. Maar dan sta je wel honderd pagina’s lang oog in oog met een uitzonderlijk literair talent in wording. (Dat is zoiets als Neymar zien voetballen tijdens de Confederations Cup.) Het titelverhaal is de filosofie van Schopenhauer vertaald in verhalend proza. (Proust, Mann, Tolstoi, ze staken allemaal hun licht op bij de grote wijsgeer.) (Het mag bekend worden verondersteld, maar ik meld het toch even.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten