zaterdag 27 november 2010

Stephen Vizinczey

Gisteren voor het slapen gaan naar Boeken gekeken, naar de uitzending van 21 november die ik nog op de harde schijf van mijn dvd-recorder had staan. Eerst slaapverwekkend interview met Amanda Maxwell, die hooguit twee zinnen achter elkaar wist uit te brengen en die de hinderlijke eigenschap aan de dag legde om bijna elke bewering te bevestigen met een lijzig yeah… Nee, dan Stephen Vizinczey, de vijfenzeventigjarige Hongaarse schrijver uit Canada, die heeft wel iets te vertellen! Hij is het die mij tot dit stukje inspireert. Veel aanvuring tot spreken heeft de man niet nodig, bied hem de gelegenheid en hij praat aan een stuk door. Dat geeft niet, want hij zegt zinnige dingen. Hij geeft hoog op van het nut van boeken. Als je denkt dat je gek wordt - of dat de wereld om je heen krankzinnig lijkt - lees dan literaire meesterwerken om houvast te krijgen, een beter klankbord voor intelligente maar verdoolde zielen is er niet. Ik knik ja, want het waren literaire meesterwerken die mij door de donkere laatste jaren van mijn adolescentie loodsten. Daarnaast vertelt Vicinczey nog een geestige - en presentator en interviewer Wim Brands in verlegenheid brengende - anekdote over hoe hij als jongeling zichzelf een keer in een bibliotheek stiekem onder de tafel had afgetrokken nadat een meisje met wie hij had zitten zoenen hem niet had toegestaan verder dan zoenen te gaan. Maar nadat hij klaargekomen was en met een handvol zaad omhoog zat, kwam dat meisje terug om te zeggen dat ze zich bedacht had. Daarom, volgens Vizinczey, is masturbatie een te mijden vorm van seks: alleen seks met een ander heft de eenzaamheid op. En door te masturberen stil je het verlangen naar die ander. Masturbatie belemmert communicatie. Ik ben een groot voorstander van masturbatie, maar ik kan niet ontkennen dat er in het door Vicinczey beweerde een grond van waarheid zit. …Aan de andere kant, zonder masturbatie zou ik nooit de rust hebben gevonden om Aldi (dit is geen sluikreclame, maar een spellingzchrap) literaire meesterwerken te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten