zaterdag 20 november 2010

2666

Op de cover wordt Vrij Nederland aangehaald: “De eerste grote roman van de 21e eeuw.” Qua omvang? D’accuerdo. Boek beslaat een kleine 1.100 bladzijdes. Maar van een grote roman in de zin van een meesterwerk, me dunkt van niet. Daar is het mij toch net allemaal fkes iets te gekunsteld voor. Met al die malle quasibetekenisvolle dromen (of ze betekenisvol zijn wordt volgens een soort van literair procedé in het midden gehouden, zeg maar) en die personages die maar nooit echt van vlees en bloed willen worden. Nou schijnt het nog als los zand aan elkaar te hangen ook, heb ik van horen zeggen, dus het zal nog een hele zit (lig) worden om die dikke pil uit te krijgen. Bijna 200 pagina’s gelezen, almost 900 yet to go. (Da’s Duits.)

1 opmerking:

  1. Vanavond het deell van de moorden uitgelezen. Ik herroep mijn overhaaste oordeel. Het boek is wel degelijk groots. Het eerste deel, dat van die literatuurbobo's blijf ik te gekunsteld vinden, maar wat erna komt, het deel van Amalfitano en het deel van Fate en dat van de moorden is zeer overtuigend en angstaanjagend ook. Ook de zijdelingse, juist niet nadrukkelijk significante samenhangen tussen de afzonderlijke delen onderling wekt bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen