woensdag 3 juni 2009

Vogels zijn leuk om naar te kijken

Op het terras in de tuin dronken we koffie. Veel huiszwaluwen in de lucht, gierzwaluwen ook, die eigenlijk geen zwaluwen zijn. Ik wees de buurman en mijn moeder op het verschil. “Die grote zijn gierzwaluwen. Kijk maar goed, dan zie je het verschil. Ze zijn sikkelvormig en helemaal donker van kleur. Ze slapen in de lucht.”

Dat was eergisteren. Op diezelfde ochtend zag ik hoe een mus in de vlucht een vliegje verschalkte.

Gisteren zag ik een jonge kauw op de stoep. Volwassen kauwen hielden mij op gepaste afstand met gekraste waarschuwingen.

Vandaag toen ik van mijn werk terugreed naar huis, moest ik op de rem voor de overstekende kuikentjes van een fazant. Eentje schrok zo van mij dat die prompt een niet onverdienstelijke eerste vliegpoging ondernam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten